Barok. Historia – Literatura – Sztuka
Interdyscyplinarny półrocznik Barok. Historia – Literatura – Sztuka jest periodykiem o zasięgu międzynarodowym. Istnieje od 1994 roku. To jedno z najważniejszych, współczesnych, interdyscyplinarnych pism specjalistycznych poświęcone jest szczegółowym zagadnieniom szeroko pojętej historii kultury (m.in. historii literatury, sztuki, muzyki, filozofii) i skupia swój badawczy ogląd na obszarze polskiego, a także europejskiego baroku.
Na łamach Baroku wyniki swoich badań publikują najwięksi specjaliści w dziedzinie historii, historii literatury, historii sztuki, filozofii, muzykologii, bibliologii – badacze, związani ze środowiskami naukowymi z Polski oraz z większości krajów Europy (m.in. z Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Niemiec, Rosji, Węgier, Czech, Słowacji, Litwy, Ukrainy, Białorusi). Co niezwykle istotne, Barok jest także pismem wielopokoleniowym, które umożliwiło naukowy debiut wielu młodym, początkującym badaczom.
Każdy numer czasopisma – zbudowany ze stałych działów (Rozprawy i eseje, Inedita i problemy ineditów, Problemy i dyskusje wokół wystaw, Omówienia i przeglądy, Recenzje i noty, Kronika naukowa, Kronika Uniwersytetu Warszawskiego) – omawia najistotniejsze problemy badawcze, związane z konkretną tematyką. W ostatnich latach szerokiej dyskusji naukowej na łamach pisma poddawane są szczególnie interesujące zagadnienia, jak: humanizm, kultura dworska, emblematy i alegorie, epoka Sasów, wojny i konflikty zbrojne, a także kwestie barokowej religijności, czy sarmatyzmu.
Założycielem pisma jest prof. dr hab. Janusz Pelc, a redaktorem naczelnym dr hab. Radosław Rusnak z Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
*********
The interdisciplinary biannual journal Baroque. History – Literature – Art. is an international periodical. It has been in existence since 1994. It is one of the most important contemporary interdisciplinary specialist journals devoted to detailed issues of broadly understood cultural history (including the history of literature, art, music and philosophy) and focuses its research on the Polish and European Baroque.
The results of their research are published in Barok by leading specialists in the fields of history, literary history, art history, philosophy, musicology and bibliology – researchers associated with academic circles in Poland and most European countries (including the United Kingdom, Italy, France, Germany, Russia, Hungary, the Czech Republic, Slovakia, Lithuania, Ukraine and Belarus). Importantly, Barok is also a multi-generational journal, which has enabled many young, novice researchers to make their academic debut.
Each issue consists of regular sections (Dissertations and essays, Unpublished works and problems of unpublished works, Problems and discussions surrounding exhibitions, Discussions and reviews, Reviews and notes, Scientific chronicle, Chronicle of the University of Warsaw) – discusses the most important research issues related to a specific topic. In recent years, the journal has featured wide-ranging academic discussions on particularly interesting topics, such as humanism, court culture, emblems and allegories, the Saxon era, wars and armed conflicts, as well as issues of Baroque religiosity and Sarmatism.
The founder of the journal is Prof. Janusz Pelc, PhD, and the editor-in-chief is Radosław Rusnak, PhD, from the Institute of Polish Literature at the University of Warsaw.

- Książka analizuje amatorskie praktyki genealogiczne we współczesnej Polsce – zarówno w kontekście pamięci zbiorowej, jak i indywidualnych poszukiwań korzeni. Na podstawie materiałów z badań etnograficznych autorka interpretuje to zjawisko z perspektywy


















